در هنرستان‌ها آمادگی فراهم کردن بستر آموزش همراه با تولید را داریم

دوشنبه 26 فروردین 1398 – 16:13

آذرکیش

تهران (نود و هشت پست) – مدیرکل دفتر آموزش متوسطه کار و دانش از تحصیل ۹۱۰ هزار هنرجو در ۱۶۰ رشته کاردانش و ۴۳ رشته فنی و حرفه‌ای در هنرستان‌های کشورنیوز داد.

به گزارش مرکز ارتباطات وزارت آموزش و پرورش، سیدمصطفی آذرکیش در نشست اعضای شورای معاونان وزارت آموزش‌ و پرورش که ظهر امروز با عنوان رونق تولید با تدبیر و امید در گام دوم انقلاب در ساختمان اصلی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، گفت: «با توجه به ابلاغ بیانیه گام دوم انقلاب و نام‌گذاری سال با عنوان «رونق تولید»،وزارت آموزش‌ و پرورش برنامه‌هایی را طراحی و در دست اجرا دارد چراکه در سطح کلان و بخصوص در دوره متوسطه دوم تربیت نیروی انسانی ماهر و خلاق را بر عهده دارد.»

او افزود: «۹۱۰هزار هنرجو در پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم در ۱۶۰رشته کاردانش و ۴۳رشته فنی و حرفه‌ای داریم و هنرستان‌های کشور با پراکندگی و پوشش صددرصدی در مناطق آموزشی کشور وجود دارند که حداقل یک هنرستان در هر منطقه آموزشی داریم.»

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه کاردانش با اشاره به اینکه کیفیت کالاهای تولیدی به نیروی انسانی ماهر و دارای مهارت وابسته است، گفت: «یکی از برنامه‌های سال‌های اخیر، توسعه فرهنگ کار و کارآفرینی با محوریت سند تحول بنیادین است و توجه به حوزه‌های اشتغال و تنوع و تعدد در مشاغل آینده و تغییرات سریع تکنولوژی شرایطی را ایجاد می‌کند که باید با تعامل بین دستگاهی آموزش‌های لازم صورت بگیرد.»

آذر کیش با اشاره به تاریخچه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در بیست‌وپنج سال گذشته گفت: «از سال ۷۳با تغییر نظام آموزش متوسطه و استقرار نظام جدید خطرپذیری، ریسک‌پذیری، کار تیمی، استقلال و تاب‌آوری در بین دانش آموزان آموزش داده شد و تلاش شده است با آموزش عالی که منجر به تولید می‌شود، دانش آموزان با توجه به علاقه‌ای که دارند دارای مهارت شوند.»

او ادامه داد: «قطعاً رونق تولید در بستر فرهنگی امکان‌پذیر است و نقشی که آموزش‌ و پرورش در فرهنگ‌سازی حمایت از کالای ایرانی دارد بسیار مهم و اثرگذار است و مهارت‌آموزی کمک می‌کند تا دانش آموزان قدرت تصمیم‌گیری و حل مسئله را داشته باشند و باید مهارت‌ها در تمامی دوره‌های تحصیلی پیگیری شوند.»

آذر کیش با اشاره به منویات مقام معظم رهبری و رییس جمهور براینکه خروجی آموزش‌ و پرورش باید ورود به بازار کار داشته باشند، گفت: «در هنرستان‌ها آمادگی فراهم کردن بستر لازم و آموزش همراه با تولید را داریم و در چند سال اخیر پیگیر آن بوده‌ایم و در بحث صنایع‌دستی در دو سال اخیر طرح ایران مهارت راداریم که حمایت از تولید کالای ایرانی را به همراه دارد.»

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه کاردانش تأکید کرد: «با توجه به ماهیت نظام آموزشی و مهارت‌آموزی و فصل هشتم سند تحول بنیادین ضروری است همه دستگاه‌ها در آموزش‌ها مشارکت داشته باشند چراکه نیاز به متناسب‌سازی آموزش‌ها با نیازهای بازار کار داریم.»